tisdag 27 juni 2017

Husmoderns död

Sara Danius samlade artiklar rekommenderades mig som uppiggande läsning, en rekommendation som ju inte gick att stå emot så jag lånade hem och läste Husmoderns död och andra texter. Knallröd är den, precis som boken jag läste alldeles innan, och fullsprängd med intressant och ja! uppiggande läsning.
Tänk att kunna skriva (och tänka...) så här! Att kunna förmedla det lärda, bildade, de spännande analyserna med lätthet och humor. Nästan oavsett vad texterna, en del några sidor långa andra ensidigt korta, handlar om rycks jag med och dras in i resonemang och tankegångar. Här radar de stora författarna upp sig - Balzac, Proust, Woolf, Barnes m fl, m fl, här skrivs om fotografer och kokboksutveckling och om den röda tråden. 

Den avslutande texten är manuset till Danius sommarprat i Sveriges radio som hölls inte långt efter att hon fått det där telefonsamtalet av Peter Englund. Avsnittet ger en fin bakgrund till och bild av den person som idag är Svenska Akademiens ständiga sekreterare.
Inför årets läshögtid semestern var det här en perfekt uppladdning. Men fortfarande vet jag inte riktigt vad jag ska läsa under mina lediga veckor... 

4 kommentarer:

  1. läs även Sara Daius lilla rosa Proust-Benjamin : om fotografin: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2014/02/vem-ar-sara-danius.html

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Och ja, hon är verkligen bra!

    SvaraRadera
  3. Ja, visst blir man glad, uppiggad och inspirerad av att läsa hennes texter! :0)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!